Мишљење о статусним променама апотека/апотекарских установа

На основу члана 31. став 1. Закона о инспекцијском надзору („Службени гласник РС“, бр. 36/1544/18 - др. закон, 95/18), а по захтеву Привредне коморе Србије, Удрружења за фармацију и медицинску делатност, Групација апотека, Сектор за инспекцијске послове Министарства здравља даје следеће

 

М И Ш Љ Е Њ Е

о статусним променама апотека/апотекарских установа

 

 

            Законом о здравственој заштити („Службени гласник РС“, број 25/19) између осталог, прописано је:

          - здравствена установа може обављати здравствену делатност ако Министарство решењем утврди да су испуњени прописани услови за обављање здравствене делатности,

          - на основу решења о испуњености прописаних услова за обављање здравствене делатности, здравствена установа и њена организациона јединица ван седишта здравствене установе, уписује се у Регистар здравствених установа, који се води у АПР, у складу са законом,

            - здравствена установа стиче својство правног лица и почиње са радом даном уписа у Регистар здравствених установа,

            - организациона јединица ван седишта здравствене установе почиње са радом даном уписа у Регистар здравствених установа, у складу са Законом и прописима донетим за спровођење Закона,

            - здравствена установа може се укинути, спојити са другом здравственом установом или поделити на више здравствених установа, у складу са законом,

            - регистар здравствених установа, као поверени посао, и Јединствену евиденцију субјеката у здравству, води АПР,

            - у Регистар здравствених установа уписују се здравствене установе у јавној и приватној својини, у складу са законом,

            -  Регистар здравствених установа је електронска, централна, јавна база података о регистрованим здравственим установама које обављају здравствену делатност на основу решења здравственог, односно фармацеутског инспектора о испуњености прописаних услова за обављање здравствене делатности, у складу са законом.

            Правилником о ближој садржини регистра здравствених установа и документацији потребној за регистрацију („Службени гласник РС“, број 80/19) прописано је да „ако је законом којим се уређује здравствена заштита, или другим посебним законом, као услов за регистрацију, прописано решење, сагласност, дозвола, мишљење или други акт надлежног органа, уз регистрациону пријаву и документацију прописану Правилником, подноси се одговарајуће решење, сагласност, дозвола, мишљење, односно други акт надлежног органа“.

            Истим Правилником прописан је начин уписа у Регистар и потребни прилози пријави за упис.

 

            У односу на статусне промене здравствених установа:

 

            Законом о здравственој заштити прописано је да се здравствена установа може  укинути, спојити са другом здравственом установом или поделити на више здравствених установа, у складу са законом.

            Законом о јавним службама прописано је да се јавном службом  сматрају  установе, предузећа и други облици организовања утврђени законом, који обављају делатности односно послове којима се обезбеђује остваривање права грађана односно задовољавање потреба грађана и организација, као и остваривање другог законом утврђеног интереса у одређеним областима (дакле и у области здравствене заштите), те да се на оснивање, организацију и рад установе (па и здравствене установе) сходно примењују прописи који се односе на предузећа, ако законом није друкчије одређено.

            Како Законом о здравственој заштити није друкчије одређено, статусне промене здравствених установа врше се на основу Закона о привредним друштвима.

            Статусне промене су:

            1) припајање;

            2) спајање;

            3) подела;

            4) издвајање.

            Законом о привредним друштвима је прописан начин спровођења статусне промене и потребна документа о истој, међу којима је и нацрт уговора о статусној промени, који установа објављује на својој интернет страници, ако је има, и доставља регистру привредних субјеката ради објављивања на интернет страници тог регистра најкасније 60 дана пре дана одржавања седнице скупштине (односно другог надлежног органа установе) на којој се доноси одлука о статусној промени.

            Регистрација статусне промене врши се у складу са законом о регистрацији у односу на друштво (установу) стицаоца и у односу на друштво (установу) преносиоца, након ступања на снагу уговора о статусној промени, односно плана поделе.

            С обзиром на прописани садржај пријава за упис промена у Регистру  здравствених установа, који се води у АПР, за спровођење статусних промена здравствених установа, за која је претходно извршена и решењем здравственог инспектора Министарства здравља утврђена испуњеност услова за обављање здравствене (па и апотекарске) делатности у здравственој/апотекарској установи или организационој јединици ЗУ/АУ, није потребна поновна оцена испуњености услова за рад.

            Међутим, уколико се статусном променом издвајају само организационе јединице ЗУ/АУ и настаје нова ЗУ/АУ, за упис у Регистар је неопходна оцена испуњености услова за рад и решење Министарства здравља о испуњености прописаних услова.

            Такође, Законом о здравственој заштити прописана је обавеза постојећих здравствених установа, посебно апотекасрких установа које у свом саставу имају организационе јединице, да ускладе своје опште акте, организацију и рад са одредбама Закона, па евентуално извршене статусне промене и упис промена у Регистар здравствених установа, не утиче на ову прописану обавезу.

 

 

 

Број: 531-02-672/2021-07

 

У Београду, 26. јула 2021. године